X
تبلیغات
GIANT - سریعترین دوچرخه جهان

GIANT

هر آنچه درباره دوچرخه جاینت باید بدانید

سریعترین دوچرخه جهان

من امروز می خواهم گزارشی از تست سریعترین دوچرخه جهان را به شما معرفی کنم.بله درست حدس

زدید TRINITY ADVANCED SL.من قبلا" در باره این دوچرخه در این وبلاگ توضیح داده بودم ولی امروز

می خواهم در باره تست هایی که این دوچرخه را به عنوان سریعترین دوچرخه جهان معرفی کرده است

به شما  معرفی کنم.

من هنوز نم دانم چرا دوچرخه سواران عزیز برای خرید دوچرخه مخصوصا" از این نوع(تایم تریل)

هیچ تحقیقی انجام نمی دهند و فقط تحقیق خود را منوط به قیمت وزیبایی دوچرخه انجام میدهند

ویا سفارش دوستان دوچرخه سوار خود.به طور مثال من هم اکنون  دوچرخه های تایم تریل می بینم که

حتبی جزو 10 دوچرخه معروف دنیا نیست ولی متاسفانه قهرمانان ملی ما بدون هیچ تحقیقی فقط

صرفا" به سفارش دوستان خود این دوچرخه ها را با قیمت های گزاف خریداری می کنند.

به طور مثال دوچرخه های WILIER و RIDLEY که من  زیر پای بعضی از  دوچرخه سواران عزیز میبینم.

قطعا" با این دوچرخه ها نمی توان زمانهای خوبی در این رشته که زمان بسیار حائز اهمیت است

به دست آورد.این دوچرخه ها  از نظر آیرودینامیکی بسیار ضعیف میباشند.شما در این تست متوجه

خواهید شد که این دو مدلی که در ایران موجود می باشد حتی مورد آزمایش هم قرار نگرفته است

حال به این گزارش  توجه فرمایئد که چرا TRINITY ADAVNCED SL شرکت جاینت سریعترین دوچرخه

جهان قرار گرفته است.

گزارش آزمایش آیرو دینامیکی

کسب پیروزی در مسابقات جهانی قهرمانی سال 2008 (Time Trial World Championships ) برای اولین بار عنوان " سریعترین دوچرخه جهان " را برای این محصول به ارمغان آورد و پیروزی بیادماندنی در مسابقات تور دور ایتالیا در سال 2009 دلیلی دیگر برای اثبات این ادعا بود.

برای معرفی محصول ما، یعنی Trinity Advanced SL ، می توان گفت که برای کسانی طراحی شده که قصد شکستن رکوردهای موجود در مسابقات را دارند و می خواهند سریع تر از آنچه تا کنون تجربه داشته اند،دوچرخه سواری کنند.

برای اثبات استحقاق این عنوان،یعنی سریع ترین دوچرخه جهان ،شرکت Giant و گروه مهندسی، یک گزارش آیرودینامیکی تدارک دیده اند که آزمون استانداردی برای مقایسه و سنجش تفاوت های مهم دینامیکی و استاتیکی میان بهترین محصول شرکت Giant (یعنی Trinity Advanced SL ) و محصولات مهمترین رقبای این شرکت است.

 Vo#2

این سنجش ،میان این محصولات از شرکت های برجسته صنعت دوچرخه سازی مورد آزمون قرار گرفت:

1-Felt DA                                

2-Specialized Transition S-Works

3-Kuota Kueen-K                     

4-Cervelo P4                           

5-Giant Trinity Advanced SL      

 Vo#3

شرکت Giant دریافت که در آزمایشات انجام شده بر روی مدل های مذکور ،چندین متغیر در کسب عنوان "بهترین دوچرخه" دخیل است. در واقع برای هریک ازاین مدل ها ،سه متغیر اصلی را که مطلوب ورزشکارانی است که  در اندیشه کسب مقام قهرمانی اند،رامورد محک و آزمایش قرار می دهد.

این متغیر ها از این قرارند:

وزن   -   استحکام    -    خواص آیرودینامیکی  

 ابتدا، وزن :

وزن بدنه دوچرخه ، هرچند متغیری عینی و قابل مشاهده بنظر می رسد،ولی عملا خاصیت و متغیری ذهنی و غیرواقعی(خیالی) است.زیرا بستگی به این دارد که منظور از بدنه دوچرخه ،کدام قسمت یا قسمت های دوچرخه می باشد.

شرکت Giant ، بدنه دوچرخه را بدین نحو تعریف و توصیف می کند:

-         چارچوب یا بدنه رنگ شده با اندازه متوسط

-         Headset (کاسه دوشاخ)

-         Fork (منظور دوشاخ )

-         تمام قطعات سخت متصل به بدنه مثل چفت و بست های مربوط به بطری آب و تجهیزات ترمز

-         Derailleur Hangers جلو و عقب

-         صندلی با تمام متعلقات آن

-         لوله زین

-          و نهایتا ً پدال ها(رکاب ها) و چرخ و زنجیرها ،جزء بدنه محسوب نمی شوند.

 Vo#4

متغیر مورد آزمایش بعدی ، "استحکام" می باشد. این واژه در صنعت دوچرخه سازی ،واژه ای است عمومی که به منظور بررسی بیشتر ،آنرا به دو بخش تفکیک می کنیم:

استحکام فرمانی (یا هدایتی یا مرتبط با فرمان)

استحکام رکاب زدنی

میانگین نمره های بدست آمده از این دو فاکتور،بعنوان نمره کلی برای فاکتور استحکام در نظر گرفته شده است.

Vo#5

استحکام فرمانی،خصوصیتی است که در هنگام ترمز کردن های سنگین یا پیچیدن های شدید(پیچیدن سر پیچ های تندوشدید) احساس می شود.

(پیچیدن سر اینگونه پیچ ها باعث برهم خوردن تعادل وسیله نقلیه میگردد ولی درصورت داشتن این خصوصیت،تعادل وسیله نقلیه راحت تر قابل کنترل است)

این استحکام ، ناشی از تعامل دوشاخ ، فرمان و لوله های متصل به فرمان بوده و هرچقدر بیشتر باشد،دوچرخه سوار در هنگام پیچش های شدید ،ثبات و تعادل بیشتری داشته،همچنین در هنگام ترمز گیری ،کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه خود خواهد داشت.

Vo#6

شرکت Giant ،این ویژگی را از دو راه مورد محک و ازمایش قرار داده است:

- تست استحکام جلویی(Frontal Stiffness Test)

- تست استحکام جانبی(Lateral Stiffness Test)

تست استحکام جلویی ،نشان می دهد که چگونه بخش جلویی دوچرخه در شرایط ترمزگیری شدید،کج خواهد شد و تست استحکام جانبی نیز تعیین می کند که بخش جلویی دوچرخه ،درشرایط پیچیدن های شدید چگونه عمل خواهد کرد.

روشی که برای سنجش استحکام فرمانی بکارگرفته شده،بدین شرح است:

 برای تعیین میزان استحکام جلویی ، قسمت انتهایی دوچرخه ثابت نگه داشته شده، سپس برای شبیه سازی عمل ترمز گرفتن،بصورت مصنوعی یک نیروی رو به جلو،به میله های دوشاخ ،وارد می کنند. میزان خمیدگی (یا انعطاف) هر یک ازاین میله ها برحسب میلیمتر سنجیده میشود.

 برای تعیین میزان استحکام جانبی ،پس از ثابت نگه داشتن هریک از دوچرخه ها،یک نیروی کناری(جنبی) برای شبیه سازی عمل پیچش و خمش شدید دوچرخه ، به میله های دوشاخ وارد می گردد و میزان خمیدگی و پیچش هریک از میله ها از این طریق قابل سنجش است.

مقادیر بدست آمده در هر یک از دو تست،هرچقدر بیشتر باشند،بمنزله استحکام بیشتر تلقی می گردد.

 Vo#7

استحکام رکابی(استحکام مربوط به رکاب زدن)،درهنگام پدال زدن شدید، مثلا در مسابقات سرعتی محسوس بوده که ناشی از حرکت موازی و مناسب بخش محور بلبرینگ پدال می باشد یعنی هرچقدر مقدار خمش این قسمت کمتر باشد،نیروی انتقال یافته به محور عقبی چرخ ها و در نتیجه خود چرخ ها بیشتر بوده،لذا حرکت دوچرخه سریع تر خواهد بود.

 Vo#8

برای تعیین استحکام رکابی ،چرخ جلویی بطور صحیح و مناسب  ثابت نگه داشته شده و چرخ عقب آزاد نگه داشته می شود.

برای شبیه سازی مسابقه سرعتی ،بازاویه 10 درجه دوچرخه را کج کرده،و با زاویه 45 درجه نیرویی به محور و اهرم پدال وارد می شود. میزان خمش اهرم پدال بر حسب میلیمتر سنجیده شده و هرچه این مقدار کمتر باشد ،نشان دهنده استحکام بیشتر و در نتیجه راندمان بیشتر عمل رکاب زدن می باشد.

 Vo#9

متغیر سوم برای سنجش،خواص آیرودینامیکی دوچرخه است که نشانگر آنست که یک دوچرخه(بهمراه دوچرخه سوار آن) هنگام حرکت به جلو، چه مقدار از جریان هوا را قادر است شکافته و به جلو حرکت کند.

در این آزمون که در تونلی در San Diego که بطور مصنوعی بادی با سرعت ثابت در آن دمیده میشد،بر روی دوچرخه ها انجام گردید. شرایط یکسان و مشابه برای پنج مدل مورد آزمایش رعایت گردیده و بر روی هر یک از دوچرخه ها یک کیت کامل Shimano Dura-Ace 7900 و Shimano PRO Cockpit نصب گردید.

علاوه بر این هر یک از مدل ها در شرایط مشابهی مستقر شدند. مثلا از چرخ های یکسان و فشار باد یکسان و حتی در همه آنها بجای انسان از یک مانکن مشابه استفاده گردید تا شرایط کاملا مشابه گردد. از آنجا که در تست های آیرودینامیکی ،استفاده از انسان دارای مزیت ها  و همچنین معایبی می باشد، در این آزمون از مانکن استفاده گردید.

بادی با جهت مخالف با سرعت 30 مایل در ساعت و ضرایب کششی با زاویه های انحراف 0،75،10،12.5،15 درجه در تونل بکارگرفته شد(دمیده شد).

میانگین این پنج زاویه انحراف برای نشان دادن میانگین کلی ضریب کششی هر دوچرخه محاسبه گردید.

Vo#10

خب حالا تمام آزمایشات انجام شده و ما نمره ی بدست آمده توسط هر مدل را در اینجا برای مقایسه ذکر خواهیم کرد.

 Vo#11

در اینجا ما نمره های کسب شده توسط هر مدل را نمایش می دهیم.

نمره های بدست آمده از هر یک از ویژگی های مورد آزمایش یعنی وزن ، استحکام ، و خواص آیرودینامیکی مشتق شده است.

نمره های نهایی حاصل اطلاعات آماری اقتباس شده از آزمایشات انجام شده بر روی مدل های رقیب شرکت Giant می باشد. در اینجا این نمره ها به ترتیب برای مدل های مورد آزمایش خواهیم آورد:

Felt DA:

در بخش آیرودینامیک خوب عمل کرده و نمره" A- " را کسب کرد.در تست وزن نیز نمره "A" یعنی نمره خوب را کسب کرد.ولی متاسفانه در تست استحکام خیلی خوب عمل نکرده و نمره اش " B " شد.

 

Specialized Transition S-Works:

این مدل سنگین ترین و قابل انعطاف ترین فریم را دارا بود و در تست وزن نمره " C- " و در تست استحکام نمره " C+ " را کسب کرد.در تست آیرودینامیک نمره " B+ " را کسب کرد که نمره نسبتا خوبی است.

 Corvelo P4:

رقیبی ارزشمند با نمره " A- " در تست وزن و استحکام ، هرچند در تست آیرودینامیک این مدل هم به همراه بطری آب متصل به بدنه و هم بدون بطری آب مورد ازمایش قرار گرفت، که بهمراه بطری آب موفق به کسب نمره " A- " شده ولی متاسفانه بدون بطری ،امتیاز بدست آمده آن از این مقدار نیز کمتر بود.قابل ذکر است که UCI در حال حاضر استفاده از بطری P4 را در مسابقات ممنوع کرده است،زیرا از نظر آیرودینامیکی تاثیر منفی بر حرکت خواهد داشت.

 Kuota Kueen-K:

این مدل خواص آیرودینامیکی را فدای وزن و استحکام کرده است و در تست وزن و استحکام نمره " A+ " کسب کرده ولی در بخش آیرودینامیک نمره آن به " D " تنزل یافت.

 Giant Trinity Advanced SL:

این مدل به کسب متعادل ترین و نمرات ممکن دست یافت یعنی در آیرودینامیک نمره " A+ " ، در استحکام " A- " و در وزن " A " را کسب کرد.

 Vo#12

اما چه عامل یا عواملی باعث برتری این مدل از سایر مدل های موجود گردید؟

پنج ویژگی کلیدی و فنی موجود در Trinity Advanced SL باعث گردید که عنوان سریع ترین دوچرخه جهان را نصیب خود گرداند:

1- Vector SLR :

لوله زین کاملا آیرودینامیکی و از جنس کامپوزیت و کاملا سبک بوده و بطور خاص و مهندسی ساز برای دوچرخه سواران حرفه ای طراحی شده است و سیستم چفت و بست داخلی برای اتصال به تیرک و لوله مقر آن بگونه ای مستقر شده که حداقل اختلال را در جریان هوا با در نظر گرفتن اصول آیرودینامیکی بوجود می آورد.

2-SpeedControl کنترل سرعت:

سیستم توقف یا سیستم ترمزگیری در Trinity Advanced SL کاملا آیرودینامیکی و انحصاری و سفارشی ساز بوده و ترمز جلو و ترمز عقب متصل به زنجیر چرخ ،به دوچرخه سوار بطور موثری امکان کاهش سرعت را می دهد،بدون آنکه عملا تاثیر منفی در جریان هوا و مسائل مکانیکی دیگر حین حرکت بگذارد.

 3-PowerCore هسته قدرت:

سیستم حرکت دهنده یا انتقال نیرو در دوچرخه ،یعنی قسمتی که شافت و زنجیر و بلبرینگ ها و محور آن را شامل می گردد،کاملا حرفه ای و یکپارچه و با  سایز کاملا بزرگ یعنی به عرض 86 میلیمتر طراحی ساخته شده است و از  استانداردهای مدرن با طراحی جدید و مستحکم  به گونه ای طراحی شده که در این زمینه کاملا بی رقیب باشد.

 4-MegaDrive:

 لوله زیرین (Down tube) بدنه و لوله بالایی بدنه (Top tube لوله متصل به زین) کاملا آیرودینامیکی وسترگ بوده و هماهنگ و همراستا با هم در جهت کنترل بهینه دوچرخه و دقیقا مطابق مقررات UCI و کاملا بدون رقیب طراحی و ساخته شده است.

 5-AeroDrive:

راز واقعی عملکرد بهینه ی آیرودینامیکی دوچرخه شرکت ما، در محل قرارگیری صحیح دوچرخه سوار در بهترین موقعیت آیرودینامیکی ممکن بر روی دوچرخه بوده و همچنین سیستم کنترل و فرمان دوچرخه و نحوه قرار گیری دسته فرمان  و میله دو شاخه متصل به چرخ جلویی می باشد.

طرح آن در بازار موجود کاملا اختصاصی و انحصاری بوده و در حال گرفتن حق ثبت اختراع         می باشد. به گونه ای که سیستم هدایت کننده دوچرخه شامل دسته فرمان و میله دوشاخه و میله های متصل به آن ،نه تنها کاملا آیرودینامیکی بوده ،بلکه دارای استحکام لازم نیز می باشند.

 Vo#13

هرچند مدل های رقیب ممکن است در برخی از ویژگی ها ،نمره بهتری کسب کرده باشند، ولی یک دوچرخه سوار ،تمام جنبه ها را بصورت یکپارچه و هماهنگ لازم دارد.مثلا آیا می توان ویژگی استحکام را فدای سبک وزنی کرد؟

یا به خاطر حفظ خواص ایرودینامیکی ،استحکام دوچرخه را نادیده گرفت و دوچرخه ای غیرمستحکم و شکننده خرید؟

چنانچه نمام خواص را با هم بخواهید،بطوریکه تمام متغیر ها در حد تعادل و بهینه در نظر گرفته شده باشند، همانطور که دیدید Trinity Advanced SL تمام موارد مذکور را رعایت کرده و به نحو احسن در نظر داشته و هیچکدام از ویژگی های مذکور را فدای دیگری نکرده است.

پس مناسب کسانی است که می حواهند بهترین ها را داشته باشند.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مرداد 1388ساعت 13:19  توسط کیوان شفیعی  |